Jaarrekening STVV

Alles over het beleid van onze club
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Jaarrekening STVV

Bericht door Mikman »

Het kwam in de topic van de transfers al even ter sprake, hier zijn wat cijfers uit de jaarrekening van STVV zoals deze gepresenteerd werd aan de Raad van Beheer met daarin ook een afvaardiging van de supporters. Aangezien het de komende dagen toch in de media zal verschijnen ( waarschijnlijk met wat extra duiding van de club ) en de jaarrekeningen toch vrij in te kijken zijn, zie ik er geen graten in om de belangrijkste cijfers hier al even te zetten.

Voor alle duidelijkheid: dit zijn de cijfers van 30/6/21 tot 30/6/22, eigenlijk het vorige seizoen dus. De huur van Gianni Bruno staat hier bijvoorbeeld dus niet in. En dat seizoen had men ook nog deels te kampen met corona.


Bedrijfsopbrengsten: 22,2 miljoen Euro, tegenover 20,5 een jaar eerder
Bedrijfskosten: iets meer dan 25 miljoen, tegenover 24,5 een jaar eerder.

In totaal komt men op een verlies van 3,3 miljoen Euro, het jaar eerder was dat nog 4,6 miljoen

Het gecumuleerde verlies is nu 12,9 miljoen Euro.

De omzet ( abo's , tickets en afgeschreven transfers ) daalde met 13%

Andere opbrengsten (ik vermoed dat men hier tv-gelden en de afwikkeling van de Edmilson-saga moet onder verstaan ): 10 miljoen tegenover 6 miljoen een jaar eerder

Publiciteit 5,5 miljoen, een jaar eerder 7,25 miljoen

Volgend seizoen verwacht men hier een verbetering omwille van een nieuw 3-jarig Japans sponsorcontract dat ook de deal omtrent het nieuwe marktcafé omvat.

Uitgaande transfers: 1.389.000€ , voor volgend (lees: huidig) seizoen is dit reeds 6.542.806 waaronder 2,2 miljoen voor Cauffriez. Bod van 5 miljoen op Al Dhakil werd dus geweigerd.

Vrijstelling bedrijfsvoorheffing: meer dan 3 miljoen, volgend jaar wordt dit een zware dobber omdat dat regime verandert, dat betekent een extra kost van zo'n 2 miljoen Euro.

Huur spelers: 740.000€
Makelaarskosten: 1,2 miljoen Euro
Commissies aan clubs: 608.000€

Personeelskosten: 14,1 miljoen Euro, jaar ervoor was dit nog 12,6 miljoen Euro

Negatief eigen vermogen van 7,785 miljoen Euro:
Kapitaal € 8.500.000,00
min het overgedragen verlies:
€ -16.285.494,02
Totaal: € -7.785.494,02

Of de activa € 14.699.841,09
min de schulden € -22.485.335,11
€ -7.785.494,02


Toelichting over de belangrijkste schulden op meer dan 1 jaar
Spacenine Co.Ldt. 3.461.285
DMM.com Base Co 5.200.000
Stayen NV 4.156.325



"Verplichting van de pro-league

Op 5 jaar tijd dient het negatief eigen vermogen weggewerkt te worden, door het ieder jaar met 20% te verminderen

zo niet is er volgende puntenaftrek
1e jaar 1 punt
2e jaar 2 punt
3e jaar 3 punt

dit wil zeggen dat er eind volgend seizoen € 1 557 098,80 zou moeten opgehaald worden.
Dit is zeer moeilijk, wetende dat er door de overheid een verdere afbouw zal zijn van RSZ-vermindering en van de
vrijstelling bedrijfsvoorheffing wat voor STVV neerkomt op zowat 2,5 miljoen.
Zo niet zal er voor 30/6/2023 een kapitaalsverhoging moeten doorgevoerd worden"
STVV-fan
Berichten: 5975
Lid geworden op: 06 jul 2013, 03:15
Supporter van: STVV

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door STVV-fan »

Mikman schreef: 07 dec 2022, 11:36 Het kwam in de topic van de transfers al even ter sprake, hier zijn wat cijfers uit de jaarrekening van STVV zoals deze gepresenteerd werd aan de Raad van Beheer met daarin ook een afvaardiging van de supporters. Aangezien het de komende dagen toch in de media zal verschijnen ( waarschijnlijk met wat extra duiding van de club ) en de jaarrekeningen toch vrij in te kijken zijn, zie ik er geen graten in om de belangrijkste cijfers hier al even te zetten.

Voor alle duidelijkheid: dit zijn de cijfers van 30/6/21 tot 30/6/22, eigenlijk het vorige seizoen dus. De huur van Gianni Bruno staat hier bijvoorbeeld dus niet in. En dat seizoen had men ook nog deels te kampen met corona.


Bedrijfsopbrengsten: 22,2 miljoen Euro, tegenover 20,5 een jaar eerder
Bedrijfskosten: iets meer dan 25 miljoen, tegenover 24,5 een jaar eerder.

In totaal komt men op een verlies van 3,3 miljoen Euro, het jaar eerder was dat nog 4,6 miljoen

Het gecumuleerde verlies is nu 12,9 miljoen Euro.

De omzet ( abo's , tickets en afgeschreven transfers ) daalde met 13%

Andere opbrengsten (ik vermoed dat men hier tv-gelden en de afwikkeling van de Edmilson-saga moet onder verstaan ): 10 miljoen tegenover 6 miljoen een jaar eerder

Publiciteit 5,5 miljoen, een jaar eerder 7,25 miljoen

Volgend seizoen verwacht men hier een verbetering omwille van een nieuw 3-jarig Japans sponsorcontract dat ook de deal omtrent het nieuwe marktcafé omvat.

Uitgaande transfers: 1.389.000€ , voor volgend (lees: huidig) seizoen is dit reeds 6.542.806 waaronder 2,2 miljoen voor Cauffriez. Bod van 5 miljoen op Al Dhakil werd dus geweigerd.

Vrijstelling bedrijfsvoorheffing: meer dan 3 miljoen, volgend jaar wordt dit een zware dobber omdat dat regime verandert, dat betekent een extra kost van zo'n 2 miljoen Euro.

Huur spelers: 740.000€
Makelaarskosten: 1,2 miljoen Euro
Commissies aan clubs: 608.000€

Personeelskosten: 14,1 miljoen Euro, jaar ervoor was dit nog 12,6 miljoen Euro

Negatief eigen vermogen van 7,785 miljoen Euro:
Kapitaal € 8.500.000,00
min het overgedragen verlies:
€ -16.285.494,02
Totaal: € -7.785.494,02

Of de activa € 14.699.841,09
min de schulden € -22.485.335,11
€ -7.785.494,02


Toelichting over de belangrijkste schulden op meer dan 1 jaar
Spacenine Co.Ldt. 3.461.285
DMM.com Base Co 5.200.000
Stayen NV 4.156.325



"Verplichting van de pro-league

Op 5 jaar tijd dient het negatief eigen vermogen weggewerkt te worden, door het ieder jaar met 20% te verminderen

zo niet is er volgende puntenaftrek
1e jaar 1 punt
2e jaar 2 punt
3e jaar 3 punt

dit wil zeggen dat er eind volgend seizoen € 1 557 098,80 zou moeten opgehaald worden.
Dit is zeer moeilijk, wetende dat er door de overheid een verdere afbouw zal zijn van RSZ-vermindering en van de
vrijstelling bedrijfsvoorheffing wat voor STVV neerkomt op zowat 2,5 miljoen.
Zo niet zal er voor 30/6/2023 een kapitaalsverhoging moeten doorgevoerd worden"
Altijd helder, uw uiteenzettingen!

Als ik zo lees kunnen we naar komend boekjaar toe rekenen op 1 malig 5 miljoen méér transferinkomsten + nog een Japans sponsorcontract, waardoor we eventueel een deel kunnen wegwerken?

Of zie ik dat nu compleet fout?
Yellow Feaver
Berichten: 1802
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:46

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door Yellow Feaver »

De laatste keer dat we samenzaten hebben ze het concreet voorgesteld: We moeten 1.80 miljoen EUR aan schuldenafbouw doen of we starten volgend seizoen met ocharm 1 minpuntje.

Op mijn repliek dat ik voor het minpunt zou kiezen en 1.8 miljoen EUR aan een versterking zou uitgeven waardoor dat puntje ruim zou gecompenseerd worden in de eindstand, kreeg ik geen positief gehoor.
voetballiefhebber
Berichten: 2681
Lid geworden op: 29 okt 2010, 18:18

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door voetballiefhebber »

Goed ziet het er niet uit. Ik kan het niet lezen, maar de titel zegt al genoeg, zeker?

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221209_96596813
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door Mikman »

STVV boekt 3,3 miljoen verlies en kondigt besparingen aan
De aandeelhoudersvergadering van STVV heeft de jaarcijfers van het boekjaar 21-22 goedgekeurd. Er werd een verlies van ruim 3,3 miljoen euro geboekt. Geen succes te noemen. “Maar een verrassing evenmin”, zegt David Meekers.


STVV-voorzitter David Meekers zat samen met de leden van zijn raad van bestuur om de jaarcijfers door te nemen van het boekjaar 2021-2022 dat op 30 juni werd afgesloten. Traditiegetrouw werd alles begin december intern geanalyseerd. “Er werd een verlies van 3.364.173,12 euro geboekt tegenover een verlies van 4.721.365 euro het boekjaar voordien”, zo deelt Meekers de cijfers tot op de eurocent mee. “De globale inkomsten stegen van 20,3 naar 22,1 miljoen euro dankzij onder meer de uitgaande transfers van Maximiliano Cauffriez en Liberato Cacace. De algemene onkosten bleven zo goed als onveranderd.”


“De impact van de sedert 1 januari gewijzigde lasten op de lonen bedraagt 975.000 euro”, aldus Meekers, die verwijst naar de nieuwe regels rond bedrijfsvoorheffing en RSZ . Voor clubs als STVV wordt het hoe dan ook meer en meer onderhandelen met de knip op de beurs.


“Voor het boekjaar 22-23 kunnen we meer inkomsten uit publiciteit halen, maar dat wordt grotendeels tenietgedaan door die hogere loonlasten. Het resultaat van 2022-2023 zal bepaald worden door een besparingsronde en de uitkomst van de komende transferperiodes”, klinkt het. Een besparingsronde dus, al wil Meekers niet gezegd hebben dat het sportieve plaatje meteen moet inboeten. “Dat weet ik niet en die beslissing is aan CEO Takayuki Tateishi. Hij moet bekijken waar bespaard kan worden. DMM staat sowieso borg met een aantal leningen waardoor de club geen licentieproblemen zal kennen. Anderzijds waakt men er mee over dat het negatief totale eigen vermogen van 7.785.000 euro volgend boekjaar een verbetering moet kennen van 20 procent, zoals de Pro League vanaf nu eist.”
Jan Bulder
Berichten: 1648
Lid geworden op: 17 okt 2010, 14:35

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door Jan Bulder »

6 maanden geleden was er nog financiële ruimte om de kern bij mekaar te houden en gericht te versterken. Toch iets te vaak dat dit beleid het ene moment warm blaast, om niet veel later weer koud te blazen.
voetballiefhebber
Berichten: 2681
Lid geworden op: 29 okt 2010, 18:18

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door voetballiefhebber »

Jan Bulder schreef: 10 dec 2022, 09:12 6 maanden geleden was er nog financiële ruimte om de kern bij mekaar te houden en gericht te versterken. Toch iets te vaak dat dit beleid het ene moment warm blaast, om niet veel later weer koud te blazen.
Ik vrees dat volgend seizoen een groot probleem wordt. Veel spelers zijn einde contract en hoe gaan ze die vervangen? Volledig inzetten op de jeugd houdt een groot risico in.
Yellow Feaver
Berichten: 1802
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:46

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door Yellow Feaver »

Minder verlies als andere jaren. Weer knap van Schoofs dat hij een artikel over STVV schrijft en ergens heel verdoken schrijft dat het voor bijna alle Belgische clubs hetzelfde is.

Ik onthou dat we Al Dahkil niet verkocht hebben en een miljoen uitgegeven hebben om Bruno te huren. Dit zal geen sportieve gevolgen hebben.
STVV1924
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 sep 2015, 10:52

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door STVV1924 »

Yellow Feaver schreef: 10 dec 2022, 13:32 Minder verlies als andere jaren. Weer knap van Schoofs dat hij een artikel over STVV schrijft en ergens heel verdoken schrijft dat het voor bijna alle Belgische clubs hetzelfde is.

Ik onthou dat we Al Dahkil niet verkocht hebben en een miljoen uitgegeven hebben om Bruno te huren. Dit zal geen sportieve gevolgen hebben.
Ik vind het absoluut schandalig de manier waarop Dhr. Schoofs per weerkerende en systematisch de club in een negatief daglicht wil stellen. Het is zielig dat hij steeds weer een vinger in een wonde probeert duwen ipv dat hij ook eens de positieve ontwikkelingen binnen de club naar voor durft schuiven. Uiteraard past dit niet binnen de huisstijl van HBVL om STVV zowel sportief als organisatorisch te bewieroken.
Piana
Berichten: 1014
Lid geworden op: 21 mar 2021, 19:08
Supporter van: STVV

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door Piana »

voetballiefhebber schreef: 10 dec 2022, 11:40
Jan Bulder schreef: 10 dec 2022, 09:12 6 maanden geleden was er nog financiële ruimte om de kern bij mekaar te houden en gericht te versterken. Toch iets te vaak dat dit beleid het ene moment warm blaast, om niet veel later weer koud te blazen.
Ik vrees dat volgend seizoen een groot probleem wordt. Veel spelers zijn einde contract en hoe gaan ze die vervangen? Volledig inzetten op de jeugd houdt een groot risico in.
Overal stelt zich hetzelfde probleem, dus het zal niet zo zijn dat ze pakweg in Kortrijk of Oostende ineens met een wereldploeg zullen aankomen.

Ik denk dat er vooral veel spelers vervangen moeten worden die zwaar op het budget wegen maar daar sportief gezien te weinig tegen overzetten. Het meest spijtige is nog Leistner, maar misschien dat Hollerbach hem toch nog kan overtuigen voor een extra jaar. Het vertrek van de Bruls van vorig jaar zou ook een serieuze aderlating geweest zijn, de Bruls van dit jaar is zeker te vervangen én goedkoper.

Ik weet ook niet hoe de lonen van onze 2 Japanse vedetten geregeld is, misschien dat daar rechtstreeks Japanse sponsoring voor gevonden is. Maar moest dat niet zijn, denk ik dat daar ook wel eens een schoon Euro'ke kan vrijkomen.
Qui passe dans le Hesbain, est combattu l'endemain!
Piana
Berichten: 1014
Lid geworden op: 21 mar 2021, 19:08
Supporter van: STVV

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door Piana »

Mikman schreef: 07 dec 2022, 11:36

Toelichting over de belangrijkste schulden op meer dan 1 jaar
Spacenine Co.Ldt. 3.461.285
DMM.com Base Co 5.200.000
Stayen NV 4.156.325
Deze schulden stijgen niet. Die aan NV Stayen werd ingeschreven in de boekhouding van 30/6/2019:

"Gezien het resultaat zijn de conditioneel kwijtgescholden schulden zoals vermeld in de overeenkomsten van 13-07-2011 en 30-06-2014 ten aanzien
van Stayen NV herrezen. Dit voor het volledige saldo, zijnde 4.055.764,04 euro. Hiermee zijn de schulden van deze overeenkomsten volledig
opgenomen in de balans."

Is daar ooit enige uitleg over gegeven? Ik kan het mij niet meer herinneren.

De schuld aan Spacenine en DMM is al jaren ongeveer dezelfde, ik neem dus aan dat de financiering vanuit Japan op een andere manier in de boeken wordt ingeschreven?
Qui passe dans le Hesbain, est combattu l'endemain!
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door Mikman »


"Gezien het resultaat zijn de conditioneel kwijtgescholden schulden zoals vermeld in de overeenkomsten van 13-07-2011 en 30-06-2014 ten aanzien
van Stayen NV herrezen. Dit voor het volledige saldo, zijnde 4.055.764,04 euro. Hiermee zijn de schulden van deze overeenkomsten volledig
opgenomen in de balans."

Is daar ooit enige uitleg over gegeven? Ik kan het mij niet meer herinneren.
Die waren -zoals vermeld- conditioneel en de voorwaarde tot heropname van de schuld wat dat de NV STVV winst zou maken, wat in dat jaar effectief is gebeurd na de verkoop van Tomiyashu.
De schuld aan Spacenine en DMM is al jaren ongeveer dezelfde, ik neem dus aan dat de financiering vanuit Japan op een andere manier in de boeken wordt ingeschreven?
Daarvoor kan ik te weinig van boekhouden en het hele schulden-verhaal zou eigenlijk eens aan Meekers voorgelegd moeten worden zodat het iets duidelijker wordt, maar de NV STVV maakt wel deel uit van de grotere Japanse holding, dus mogelijk wordt er op die manier met schulden geschoven. Maar nogmaals: ik ken er te weinig van om hieromtrent duiding te geven.
Gebruikersavatar
tesneusdoek
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door tesneusdoek »

Mikman schreef: 12 dec 2022, 09:20

"Gezien het resultaat zijn de conditioneel kwijtgescholden schulden zoals vermeld in de overeenkomsten van 13-07-2011 en 30-06-2014 ten aanzien
van Stayen NV herrezen. Dit voor het volledige saldo, zijnde 4.055.764,04 euro. Hiermee zijn de schulden van deze overeenkomsten volledig
opgenomen in de balans."

Is daar ooit enige uitleg over gegeven? Ik kan het mij niet meer herinneren.
Die waren -zoals vermeld- conditioneel en de voorwaarde tot heropname van de schuld wat dat de NV STVV winst zou maken, wat in dat jaar effectief is gebeurd na de verkoop van Tomiyashu.
De schuld aan Spacenine en DMM is al jaren ongeveer dezelfde, ik neem dus aan dat de financiering vanuit Japan op een andere manier in de boeken wordt ingeschreven?
Daarvoor kan ik te weinig van boekhouden en het hele schulden-verhaal zou eigenlijk eens aan Meekers voorgelegd moeten worden zodat het iets duidelijker wordt, maar de NV STVV maakt wel deel uit van de grotere Japanse holding, dus mogelijk wordt er op die manier met schulden geschoven. Maar nogmaals: ik ken er te weinig van om hieromtrent duiding te geven.
Een deel zal ongetwijfeld als sponsoring door DMM in de boeken staan. De rest is misschien al omgezet in kapitaal, ter gelegenheid van de vorige kapitaalsverhogingen. Om dat te achterhalen, zou je de laatste boekjaren alles eens grondig moeten doornemen.
Jebus4life
Berichten: 1233
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door Jebus4life »

Mikman schreef: 07 dec 2022, 11:36 Voor alle duidelijkheid: dit zijn de cijfers van 30/6/21 tot 30/6/22, eigenlijk het vorige seizoen dus. De huur van Gianni Bruno staat hier bijvoorbeeld dus niet in. En dat seizoen had men ook nog deels te kampen met corona.


Mikman, ik zie dat er jaarrekeningen van enkele profclubs aan het verschijnen zijn. Enig idee wanneer stvv zijn jaarrekening presenteert?
Mikman
Berichten: 3664
Lid geworden op: 12 okt 2010, 11:51

Re: Jaarrekening STVV

Bericht door Mikman »

Ik heb ze toevallig net vandaag gekregen via Krisaias. De bijkomende nota's van zijn papa Marcel heb ik er dit jaar ( voorlopig? ) wel niet bij.


Maar de jaarcijfers van STVV zijn goed. Er is een mooie winst gemaakt zodat het eigen vermogen van -7,8 miljoen naar - 6 miljoen ging. De bedrijfsopbrengsten stegen naar zo'n 26 miljoen Euro ( 22 miljoen Euro in '22 ) en ondanks de veel strengere RSZ-regeling ging de loonlast met zo'n 8% naar beneden ( van 14,2 miljoen naar 13,1 miljoen ). Daardoor ging het bedrijfsresultaat van -2,6 miljoen vorig jaar naar +775.000 Euro dit jaar, maar daar kwam ook nog uitzonderlijke opbrengsten bij, zodat STVV uiteindelijk afsloot met meer dan 2,3 miljoen winst. Daar ging doordat men winst maakte dan nog de vennootschapsbelasting van af ( iets meer dan een half miljoen Euro vloeide hierdoor naar de fiscus) , zodat de winst na belasting uiteindelijk uitkwam op 1,75 miljoen Euro. Vorig jaar was dat nog een verlies van 3,3 miljoen Euro.

Voor meer details wacht ik dus op de nota's van Marcel. Zo krijgen we misschien een inzicht waar er extra inkomsten gehaald werden en wat de uitzonderlijke opbrengsten waren. Maar de tendens is zeker positief, zeker als men straks nog eens zwaar kan cashen op enkele spelers moet men het negatieve eigen vermogen nog verder kunnen afbouwen. Die afbouw moet van de profliga met 20% per jaar gebeuren op 5 jaar tijd, STVV kwam nu uit op 23%, dus voor op schema. Zei Tateishi niet dat hij het op 3 jaar wou doen? Als straks Koita en/of Delorge verkocht worden lijkt me dat realistisch.
Plaats reactie