Info supportersconferentie

Alles over het beleid van onze club
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Info supportersconferentie

Bericht door stvvilvoorde »

Ik meen me te herinneren dat ik vorig jaar iets gelezen had dat de totale loonkost bij Union evenveel bedroeg als het jaarsalaris van Naingolan bij Antwerp. Dat is misschien wel een voorbeeld dat eerder uitzonderlijk is...

Een tijdje terug (net voor corona dacht ik) is er ook een statistiek gepubliceerd geweest van de lonen en loonkost tov budgetten.

ik dacht dat de gemiddelde K11 speler net onder de 200k per jaar verdiende, terwijl de gemiddelde G5 speler net geen 400k verdiende.

Bij de k11 stond toen 60% van het budget gelijk aan loonmassa, terwijl dit voor de G5 iets meer dan 50% van het budget betekende.


Als je die cijfers naar ons doortrekt dan gaat 82% van ons budget naar lonen, zonder dat we echte topspelers in de kern hebben.
De loonmassa van onze huidige wedstrijdselectie (als je salarysport als bron neemt) ligt dan ook op of net onder het gemiddelde van de K11 lonen.
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 6717
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:09

Re: Info supportersconferentie

Bericht door Jacques »

Als je ervan uitgaat dat voor alle clubs de loonkost ongeveer dezelfde categorieën omvat, kan je vergelijken (zie artikel op hbvl)
STVV: 14,2
Brugge: 68,7
Genk: 44,6
Charleroi: 12,8
Union: 15,2
Gent: 39,5
Standard: 28,9
Westerlo: 10,1
OHL: 17,6
Cercle: 14,6
Anderlecht: 56,9
Mechelen: 14,1
Kortrijk: 12,3
Oostende: 12,5

Squad Spend Ratio (loonmassa spelerskern vs clubinkomsten)
1. Westerlo 160%
2. OH Leuven 83%
3. Union 77%
4. RC Genk 73%
5. Anderlecht 72%
6. Standard 71%
7. STVV 64%
8. KV Kortrijk 61%
9. Cercle Brugge 57%
10. KV Oostende 56%
11. KV Mechelen 52%
12. AA Gent 51%
13. Club Brugge 50%
14. Charleroi 41%

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230208_97366297
Overdrijven is een kunst
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Info supportersconferentie

Bericht door stvvilvoorde »

Als je de verhouding op die 22M toepast kom je inderdaad op 64% uit,
maar als je de verhouding op 17M (wat meermaals als budget gecommuniceerd werd) toepast is dat 82%

Ik zou graag willen weten in welke blokken die 14M loonkost ingedeeld zit.
Volgens salarysport (voor zover die juist zitten) zitten we rond de 6M bruto voor onze huidige kern (en daar moeten naar volgend boekjaar dan Kagawa, Bruls en Al-dakhil vanaf en Reitz(1/2j) en Hara(1/2j) bij).
Ik blijf geïntrigeerd door die 8M extra bij verloningen, die buiten de huidige kern vallen en in principe kernballast (Filippov en dergelijke), staff en andere clubmedewerkers zouden zijn.
Jebus4life
Berichten: 1233
Lid geworden op: 12 dec 2014, 22:20

Re: Info supportersconferentie

Bericht door Jebus4life »

stvvilvoorde schreef: 13 feb 2023, 12:57 Als je de verhouding op die 22M toepast kom je inderdaad op 64% uit,
maar als je de verhouding op 17M (wat meermaals als budget gecommuniceerd werd) toepast is dat 82%

Ik zou graag willen weten in welke blokken die 14M loonkost ingedeeld zit.
Volgens salarysport (voor zover die juist zitten) zitten we rond de 6M bruto voor onze huidige kern (en daar moeten naar volgend boekjaar dan Kagawa, Bruls en Al-dakhil vanaf en Reitz(1/2j) en Hara(1/2j) bij).
Ik blijf geïntrigeerd door die 8M extra bij verloningen, die buiten de huidige kern vallen en in principe kernballast (Filippov en dergelijke), staff en andere clubmedewerkers zouden zijn.
Ik snap de vermelding van salarysport niet. Dat is een tweedehandsbron waarvan we niet weten waar ze hun cijfers halen (en of dat zelfs in de buurt komt van de waarheid). STVV staat er (zeker sinds het Japanse bestuur) absoluut niet om bekend om informatie vrij te geven over contracten (niet over de duur, niet over de kost).

Het enige accurate cijfer is wat er in de jaarrekening staat. Hoe die verdeling dan juist is, dat gaan we waarschijnlijk nooit weten.
(op zich kan die vraag eens aan Meekers gesteld worden, maar die gaat waarschijnlijk geen nuttige info geven aangezien dat interne keuken is)
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Info supportersconferentie

Bericht door stvvilvoorde »

Jebus4life schreef: 13 feb 2023, 13:05
Ik snap de vermelding van salarysport niet. Dat is een tweedehandsbron waarvan we niet weten waar ze hun cijfers halen (en of dat zelfs in de buurt komt van de waarheid). STVV staat er (zeker sinds het Japanse bestuur) absoluut niet om bekend om informatie vrij te geven over contracten (niet over de duur, niet over de kost).

Het enige accurate cijfer is wat er in de jaarrekening staat. Hoe die verdeling dan juist is, dat gaan we waarschijnlijk nooit weten.
(op zich kan die vraag eens aan Meekers gesteld worden, maar die gaat waarschijnlijk geen nuttige info geven aangezien dat interne keuken is)
Ja, inderdaad, het is geen officiele bron, maar los daarvan lijkt me wat ze publiceren wel aannemelijke cijfers.
Ik heb hen ook de vraag gesteld waar ze die cijfers halen (6,3M loonkost voor 51 loontrekkenden op salarysport <-> 14M loonkost voor 75 loontrekkenden uit de balans), maar wacht nog steeds op een antwoord.
ertee
Berichten: 477
Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:41

Re: Info supportersconferentie

Bericht door ertee »

stvvilvoorde schreef: 13 feb 2023, 14:16
Jebus4life schreef: 13 feb 2023, 13:05
Ik snap de vermelding van salarysport niet. Dat is een tweedehandsbron waarvan we niet weten waar ze hun cijfers halen (en of dat zelfs in de buurt komt van de waarheid). STVV staat er (zeker sinds het Japanse bestuur) absoluut niet om bekend om informatie vrij te geven over contracten (niet over de duur, niet over de kost).

Het enige accurate cijfer is wat er in de jaarrekening staat. Hoe die verdeling dan juist is, dat gaan we waarschijnlijk nooit weten.
(op zich kan die vraag eens aan Meekers gesteld worden, maar die gaat waarschijnlijk geen nuttige info geven aangezien dat interne keuken is)
Ja, inderdaad, het is geen officiele bron, maar los daarvan lijkt me wat ze publiceren wel aannemelijke cijfers.
Ik heb hen ook de vraag gesteld waar ze die cijfers halen (6,3M loonkost voor 51 loontrekkenden op salarysport <-> 14M loonkost voor 75 loontrekkenden uit de balans), maar wacht nog steeds op een antwoord.
Ik snap uw fixatie op Salarysport ook niet zo goed. Zou daar niet te veel waarde aan hechten.

Dit gezegd zijnde is een groot deel van de verklaring de korting op de bedrijfsvoorheffing. Deze wordt immers in opbrengst geboekt, en niet in mindering van de loonkost. Bottom line komt dat natuurlijk op hetzelfde neer, maar naar presentatie toe geeft de jaarrekening een "brutokost" voor de lonen, terwijl de daadwerkelijke kost dus lager ligt (aangezien je dat moet "netten" met de korting bedrijfsvoorheffing in opbrengst).
Gebruikersavatar
stvvilvoorde
Berichten: 4139
Lid geworden op: 19 okt 2010, 11:07

Re: Info supportersconferentie

Bericht door stvvilvoorde »

ertee schreef: 13 feb 2023, 17:28 Ik snap uw fixatie op Salarysport ook niet zo goed. Zou daar niet te veel waarde aan hechten.

Dit gezegd zijnde is een groot deel van de verklaring de korting op de bedrijfsvoorheffing. Deze wordt immers in opbrengst geboekt, en niet in mindering van de loonkost. Bottom line komt dat natuurlijk op hetzelfde neer, maar naar presentatie toe geeft de jaarrekening een "brutokost" voor de lonen, terwijl de daadwerkelijke kost dus lager ligt (aangezien je dat moet "netten" met de korting bedrijfsvoorheffing in opbrengst).
Goh, ja ik dacht dat je in deze tijden zulke info niet mocht/kon publiceren als ze niet waarheidsgetrouw is.
Maar heb nu even wat andere ploegen ook daarop bekeken en zie toch wel wat hiaten.
Zo geloof ik niet dat Ricca bij OHL aan een jaarsalaris van 1.5M speelt, terwijl Kyine daar maar een jaarsalaris van om en bij de 25K zou hebben.
Idem wat betreft Wolke Janssens bij ons.
Ik wacht nu al 4 dagen op een antwoord van hen, waar ze die info halen, maar nog steeds niks ontvangen en zal wsl ook niet meer komen.
Plaats reactie